MUZIKA U SRBIJI – FILIP PAT

sHobotphotography07

sHobotphotography08

sHobotphotography16

sHobotphotography22bonus

sHobotphotography23bonus

1. Da li u Srbiji postoje “zvezde” u pravom smislu te reči?
Ako posmatram srpsku estradnu scenu, i ne uporedjujem je sa inostranstvom, svakako da postoje zvezde. Kod nas se često muzika deli na narodnu, zabavnu, rok, pop…..itd. Mene muzika interesuje kao muzika a ne kao pravac. Nikad se neću složiti sa idejom da je npr. rok muzika super a da je pop muzika bezveze. Samo me zanima kvalitet. Elem, status “zvezda” u muzičkom smislu zasluzuje neko ko : traje godinama, čije pesme većina ljudi zna, i na čije koncerte ide velika količina ljudi. To su za mene elementi koji čine jednu “zvezdu”. U tu grupu ljudi spada, pod brojem jedan, čovek koji je bio zvezda u zemlji od 20 miliona stanovnika a koja se zvala Jugoslavija. Naravo da mislim na Zdravka Čolića. Možda će se neki složiti a neki ne ali, zvezda je i Svetlana Ceca Ražnatović, na čijem sam koncertu svirao na Ušću i gde sam imao prilike da vidim količinu ljudi od koje sam se zaledio.

Ako posmatram ljude koji su “zvezde” na Zapadu, svakako ih ne mogu uporedjivati sa našima jer se tamo u show biz ulažu mnogo veće pare, prvenstveno jer ih i imaju više. To se vidi najviše u smislu koncertnih dešavanja, turneja koje traju mesecima,a produkcijski gledano, svaki koncert je spektakl. Primer je Madona koja je kod nas, u Beogradu održala koncert. Ja sam bio presrećan što sam imao prilike da bar na trenutak vidim kako izgledaju koncerti napolju.

2. Koliko je izgled bitan za jednog muzičara?

Mislim da je došlo vreme da se muzičari izdvajaju po tome kako sviraju i kakvu energiju emituju ljudima koji su došli na koncert. Naravno da je bitan i fizički izgled. Polazim od sebe. Prvenstveno volim da jedem, i to se da videti po meni ali, kad osećam da preterujem, počnem da vodim računa šta jedem i kad jedem. Od momenta kad sam počeo da sviram u grupi Piloti, pre 4 i po godine, vidim tačno po spotovima i snimcima sa koncerata, kako sam mršavio i gojio se. Posao kojim se bavim, stvarno zahteva dosta fizičke snage, iako tako ne deluje. Ali, bilo koga da stavim da stoji samo dva sata i ništa da ne radi, pa je napor za noge. Ja se krećem po sceni, skačem, radim sve ono što osećam tog trenutka i to je deo mene. Samim tim, čim skazaljka počne da skače na mojoj vagi, povlačim ručnu što se hrane tiče. Ali opet, da se vratim na početak, najbitnija je nečija energija, i najbitnije je da muzičar zna to da prenese na publiku.

3. Šta misliš o voditeljkama koje vode ozbiljne političe emisije, a imaju stajling primeren muzičim show programima?

Iskreno, prilično ne gledam naše tv kanale. Nemam vremena a i ne privlače me emisije koje su generalno sve iste. Kako muzičke, tako i političke. Mislim da duboka monotonija vlada u našem društvu, po više osnova. Verujem da su svesni toga i tv producenti pa traže načine kako da zainteresuju publiku da gleda odredjen program, odredjenu tv emisiju. Verujem da baš tu i primenjuju stajling kod voditeljki koji nije adekvatan emisiji ili temi o kojoj je reč. Samim tim se urušava profesija novinara, rejting emisije i naravno lični pečat kako novinara, tako i televizije. Ne mislim da treba da se primenjuje dress code koji je zvaničan ali svakako mora da postoji kultura i svakako mora da se neko time bavi.

4. Kako spojiti zabavu i ozbiljan muzički nastup?

Sigurno da može ako se hoće. Kad nemam ideju kako nešto treba da izgleda, obično se okrenem stranim programima sa većim budžetima koji imaju samim tim i više mogućnosti.
Izuzetno mi je žao što kod nas nema sluha za tako nesto, prvenstveno na RTS-u, koji bi trebao da se bavi i manje komercijalnim projektima ali, za mene bi spoj zabave bio show program koji se jedno vreme puštao na tv Avali a koji se zove Later with Jools Holland . Gdin Holland jednom nedeljno ugosti 4-5 bendova i uvek ima bar jednu pevačicu, pevača ili bend koji su tog trenutka izuzetno aktuelni. Tim izvodjačima je stvar prestiža da se pojave u njegovom show programu. A gledaoci znaju da će jednom nedeljno videti jako dobar muzički program. Pored muzičkog programa, gdin Holland je jako zanimljiv i duhovit čovek koji pritom zna mnogo u vezi muzike, tako da je to koncept koji bih ja voleo da vidim kod nas.

5. Ko je po tebi najbolji Srpski pevač / pevačica?

Bio bih ne fer kad bi sveo izbor na dve osobe. Pevačicu i pevača. Probaću ovako da objasnim. Ja volim da čujem pevača koji peva i tri tona u pesmi ali da mu, što se kaže narodski, verujem, tj da zna da mi prenese emociju. Sve ostalo može biti samo šlag na tortu, tipa tehnika, opseg vokala i sl.
Od pevača volim da slusam Vladu Georgijeva, dva albuma koje je izdao pre, sad davnih 9 i 11 godina. Pesme sa ta dva albuma. Volim da slušam većinu Čolinih pesama ali u poslednje vreme pesmu Pamuk koju peva. Od pevačica najlepši vokal za mene ima Ivana Peters. Šta god je pevala, od džinglova za radio pa do Tap 011 ili sa Negativom, meni je to uvek bilo savršeno.

6. Da li se može uporediti TV u Srbiji i u Americi?

Lično mislim da ne može. Velika je razlika u količini para koju imaju naše tv stanice u poredjenju sa tv stanicama u Americi. Imao sam prilike da boravim pre par godina, u SAD-u, na par meseci i potpuno sam bio zaprepašćen brzinom kako se vesti plasiraju kod njih a, kako kod nas. Srećom, vremenom smo i mi ovde dobili savremeniju tehniku ali mislim da bi imali mnogo toga da naučimo od zapadnih televizija, od vesti do show programa.
Ja bih zato pre poredio naše televizije sa televizijama u regionu, prvenstveno mislim na HTV i OBN koje volim paralelno da gledam. Mislim da su oni trenutno jako dobro organizovali svoje programe, ne samo po pitanju audio i video produkcije, već i po pitanju sadržaja emisija, voditelja, izbora filmova. Naše televizije su tu negde sa kvalitetom ali mislim da bi mogle malo i da pogledaju šta se radi i na drugim stanicama, prevashodno mislim na ove dve pomenute.

7. Ko je tvoj uzor u svetu show-bizza ?

Već sam pomenuo Jools Holland-a, on je čovek koji traje već godinama i u toj sferi koju i ja razumem i radim, muzika i tv. Pored njega, sjajan mi je Sasha Baron Cohen, sa Ali G emisijom, koja stalno pomera granice. U velikoj većini slučajeva podržavam takav show program. Kod nas dobro radi Ivan Ivanović, i ekipa koja mu priprema je puna humora. Naravno, da Ivan u sebi nema taj faktor X koji može da drzi pažnju gledaoca, ništa od toga ne bi bilo. Moja jedina zamerka je samo što se plasira takav humor koji vise čačka pojedince kod nas i maksimalno države u regionu i dalje ali, nikako se ne okreće ka nama samima. Zato mi fali neka varijanta crtaća The Simpsons, serije koja uz smeh i satiru kritikuje društvo iz kog je proistekla.

8. Šta misliš o tzv. starletama kojih ima dosta u našim medijima?

MIslim da je to trenutak koji je izdigao par devojaka u prvi plan, u nedostatku rialitija kojim su nas opsedali danima, noćima i mesecima, Realno je da je njhova popularnost izfingirana, tj nestvarna, ili najtačnije televizijska. Ne kažem da je loše sto postoji njihovo prisustvo na televizijama ali, mislim da je u pitanju nemoć i nedostatak kreativnosti naših producenata pa onda idu linijom manjeg otpora i kreiraju takve osobe.

9. Da li je Internet pretnja TV-u u Srbiji?

Verujem da još uvek nije zato što kod nas Intenet nema tu snagu koju ima u svetu. Dokaz je online shopping koji je kod nas zanemarljiv i meri se u promilima, dok se na Zapadu taj procenat uvećava na sat, pa je tako udeo u prodaji preko interneta preko 40 posto. Mislim da će generacije koje dolaze a sad su u osnovnim školama, bitno uticati na to da će Internet i u Srbiji za 10.tak godina biti veći od televizije. Ima dva razloga za to. Prvi je što sad veću popularnost mozes da ostvaris preko YouTube-a kao npr Gangnam Style, nego preko televizije. Jer tv filtrira svoj program, na Internetu su sve opcije otvorene. Samo je pitanje koliko je ko kreativan. Druga stvar, je isto bitna. Nekad je televizor sluzio za gledanje tv programa i samo tv programa. Onda se lagano uključili video recorderi, pa dvd player.i sad na televizoru možete da pratite i sve što se dešava na onternetu. TV gubi lagano bitku.

10. Da li i koliko koristiš društve mreže Facebook i Twitter? Da li ti one pomažu u poslu?

Naravno da koristim i Facebook i Twitter. Čak i još jednu koristim. Facebook profil imam već skoro 6 godina, kad nas je bilo prilično malo u Srbiji. Sa Twitterom sam realno zakasnio 🙂 – jer imam profil dve i po godine, ali nadoknadjujem izgubljeno vreme 🙂
Svakako da mi pomažu u poslu, i jedna i druga opcija mreža. S tim da FB više koristim za promociju stvari koje radim – s kim sviram, gde sviram, kada sviram, dok mi TW koristi za iznošenje svojih stavova od političkih do kulinarskih i na TW sam mnogo kritičniji prema društvu. Ja tako posmatram stvari.

Ivan Trajković

Leave a Reply

